onsdag 20 november 2019

Sött och salt en bra kombo till glöggminglet

När jag handlar så åker det nästan alltid av en märklig anledning ner ett par påsar mandel i kundvagnen med baktanken att det är alltid bra att ha hemma. Därför bågnade nu skåpet av mandel. En del av påsarna var upptagna och det kanske saknades 10 -15 st  och och en del halvfulla. Det är alltid bra att ha ett lager som är min melodi, just vad det gäller bakingredienser. Mandel använder jag till kakor, müsli, mandelmjölk eller helt enkelt till vanliga snacks. Jag  har ett recept som jag tror att jag hittat i en Friskis & Svettis tidning för länge sedan, men tror ni att jag hittade det nu när jag skulle till att göra lite goa nötter till glöggen, det fick bli lite på en höft istället. Det är i allafall saltade mandlar som är så goda. Sen hittade jag ett recept på Kanderad mandel med kanel, det blev en kanderad blank yta runt mandeln. Så tillsammans blev det söta och det salta en härlig smakupplevelse. Enkla och lätta att trixa ihop till glöggminglet.

Recept under bilderna
















Kanderad mandel med kanel
100 g mandel
1 dl florsocker
Kanel

1. Blanda mandel och florsocker i en stekpanna och låt sockret smälta långsamt och rör runt hela tiden, dofta över med lite kanel om du vill.
2. När det börjar knäppa i mandeln är det dags att hälla upp dem på ett bakplåtspapper och låt stelna hel, akta för de är varmt som attan.


Recept salta mandlar
200 g mandel
1 näve salt
Vatten

Sätt ugnen på 200 grader. Häll vatten i en bunke och tillsätt saltet, rör om så att saltet löses upp. Häll i mandel och se till att vattnet täcker alla mandlarna. Låt mandeln ligga i saltvattnet 30 min. Häll blandningen i ett durkslag och lägg mandeln på ett bakplåtspapper. Sätt in plåten i ugnen så att mandeln torkar och saltkristallerna blir vita rör om ett par gånger. Låt plåten stå inne i ugnen 10-15 min

Lycka till🤸‍♂️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar