onsdag 13 november 2019

Nyttiga choklad rutor

Nu kommer jag aldrig mer att köpa någon jordnötssmör, för äntligen har jag fått tummen ur och testat att göra egen. Jag har för mig att jag har provat vid något tillfälle och då fick jag inte till det utan det blev mest en klump. Häromdagen lyckades jag i allafall få till en supergod nötsmet så nyttig och så god. Jag trixade i hop en liten kaka eller chokladbit eller bars eller vad man nu skall kalla den. Det första lagret var en smet gjord på malda nötter och frön, dadlar och kakao, det är samma smet som jag gör till chokladbollarna ( utan socker och smör). Chokladbolls plattan fick ett lager av jordnötssmör och på den strödde jag ett lager med jordnötter och alltihop täcktes med ett lager god mörk choklad som toppades med lite tranbär. Så god goda och så nyttiga. Recept under bilderna













Recept
Chokladbollslagret

3 dl blandade frön och nötter ( jag hade solrosfrö,mandlar och pumpa)
9 st urkärnade dadlar
3 msk kakao
1 msk kokosolja

Mixa frö och nötter i mixer/ matberedare till ett mjöl. ( jag gillar när det är lite större bitar)
Tillsätt övriga ingredienser och kör till en smidig deg som du sedan kavlar ut mellan två bakplåtspapper. Ställ in i kylen en stund

Jordnötslager

Den här gången gjorde jag ett jordnötssmör, men vill du inte trixa med det så köp färdig.

Recept på jordnötssmör
200 g jordnötter
30 g smör ( rumstemp)
30 g kokosolja
2 msk sötningsmedel alt. Socker
1/2 tsk vaniljpulver

Kör nötterna i mixer/ matberedare till en lite oljig massa tillsätt övriga ingredienser och mixa i hop allt till en smet.

Bred jordnötssmör över chokladbollslagret och strö på lite jordnötter eller om du vill ha andra frön eller nötter. Ställ in en stund i kylen så att allt stelnar.

Smält 200 g mörk god choklad och bred över hela kakan och toppa med tranbär, fikon, dadlar eller vad du gillar.

Lycka till 🤸‍♂️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar