tisdag 5 november 2019

Jag börjar lite smått

Med vad då kanske du undrar ? Jag menar så klart med lite julförberedelser. Jag köpte några hyacinter och en amaryllis härom dagen, så det känns lite juligt. Dessutom har jag plockat fram mina amaryllis från förra året och gett dem lite ny jord. Den ena löken hade börjat att skjuta ett litet skott, men nu såg det lilla skottet mest slokörat ut. Jag tänkte att jag skulle bakat lite lussebullar men det blev ”Mors goda rågbullar” det kändes fint så här i Allhelgonahelgen att tänka på mor och alla minnen jag har av henne. En klippa som alltid fanns vid min sida i ur och skur och såg till att vi fick hemleverans av bullar, när jag själv var mitt i livet med barn, jobb och hund. Då kom hon farandes i sin röda Volvo lastad med delikatesser som gjorde livet lite enklare för oss, bland annat dessa rågbullar som liksom blev ett signum för mor och ett fint minne.

Recept under bilderna











Elsas goda rågbullar

1 l mjölk (3%)
2 pkt jäst
1 hg smör
2 tsk salt+1 tsk hjorthornssalt 
1 dl sirap
12 dl rågmjöl
12 dl vetemjöl

1. Rör i hop alla ingredienser till en smidig deg
2.Låt degen jäsa i 30 min. 
3. Sätt på ugnen 250 grader
4. Dela degen i 4 delar och rulla ut varje deg till en rulle
5. Skär skivor och doppa ena snittytan i grovt rågmjöl
6. Låt bullarna jäsa 30 min
7. Sätt in ugnen 8-10 min.

Lycka till 🤸‍♂️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar