söndag 31 maj 2026

Mors dag

​Det där med kaffe på sängen på mors dag är inget för mig, nej det blir precis som en vanlig frukostdag vid köksbordet. Sen är det väl alltid trevligt med en vacker bukett blommor och kanske en liten present, men det går precis lika bra utan, för att citera maken” det har varit lite körigt den sista tiden”. I dag blir det en lugn dag inget målande utan vi njuter av en kopp kaffe i gröngräset och super in försommaren och doften av nyspruckna löv och blommor I går kväll var vi på bio med barnbarnen och såg Fårdetektiverna en trevlig film för både vuxna och barn.





torsdag 28 maj 2026

Panelen på plats

​Nu börjar det likna ett riktigt hus inte bara ett hus med reglar och papp, för nu är det dags att sätta upp den målade panelen för i går åkte de första brädorna upp. Så skönt att dem på plats så att det skapar plats för de resterande brädorna som ligger och väntar på färg. Vi är naturligtvis tacksamma för det härliga vädret med strålande solsken och lite svalkande vind mellan varven men men det tar på krafterna när solen steker på. Skönt att ta ett svalkande dopp mellan varven, i går var det 17,2 grader i havet så det kändes gött.



tisdag 26 maj 2026

Sommardag

​Vi skulle målat panel men attan vad det var varm, men maken trotsade värmen och fick färg på ett gäng plankor innan vi gav upp. Termometern isade 25 grader så nu har vi värsta sommarvärmen på Öland och Kalmar. Jag tog ett dopp i havet i söndags - så härligt avsvalkande 18,7 grader men kollar man på temperaturstationen i Kalmarsund så visade den 14,5 grader. Arbetet på huset går i rask takt och våra supersnickare kämpar på för fullt i värmen och det är vi så tacksamma för.




måndag 25 maj 2026

Släkten på besök

Vi har haft släkten på besök så då fick vi en välbehövlig paus från målandet av brädor. Visserligen erbjöd sig alla att hjälpa till och måla men vi ville inte bjuda ner dem till arbetsläger så de fick räcka med inspektion av huset. Däremot passade vi på att ta en lunch på Villa Karlsro, som har blivit ett av våra favoritställe för en god lunch. Den där blomsterpoolen som står vid entrén är alltid en spännande att se alltid nya vackra blommor som simmar runt och njuter av svalkan. 



torsdag 21 maj 2026

Bad och bus i poolen

​I går tog vi paus från måleriet och tog ett dopp i poolen med barnbarnen. Barnbarnen kom gåendes från skolan hem till oss i går så stolta och glada och som var fanns det nybakade bullar och rulltårta till de varma killarna dessutom slank det ner lite glass med god topping. Efter denna eftermiddagsfika bestämde vi oss för att ta ett dopp i poolen för ytterligare lite svalka, tyvärr drog det in lite moln så maken började dra sig för att hoppa i böljan. Jag väntar tills det blir 16 grader i havet.



måndag 18 maj 2026

Nu skall fasaden få färg

​Då var det dags att förflytta sig utomhus och måla brädorna till fasaden som nu ligger i stora uppradade högar under presseningar. Det är inte precis 10 brädor som skall målas utan det är väl närmare 600 vackra brädor som väntar på att få en vacker kulör. Färgen i garaget heter strand och det passar väl bra när stranden ligger utmed husknuten, vad kulören heter nu tvistar de lärde om men om man tittar ner i burken så ser det mest ut som dallrig chokladpudding men i verkligheten lutar det åt svart-brun, så det är bara att vänta och beskåda när brädorna kommer upp på väggen.







söndag 17 maj 2026

Gips och färg i taket

​Sätta gipsskivor i taket på garaget var väldigt enkelt och smidigt, spackla och slipa hm ….lite besvärligare och sedan måla taket ur jobbigt. Måla är inte speciellt tungt men nacken får sig en ordentlig genomkörare och armarna i högläge likaså. Maken fick uppdraget att slipa och spackla och det gör nacken om möjligt ännu mer stel och öm. Men nu är allt klart för att väggarna skall komma på plats och dörrar i form av ytterdörr och en garageport. Nu har vi börjat så smått med att måla panel och det är lätt som en plätt om man jämför med att spackla, slipa och måla tak.


fredag 15 maj 2026

Nu är alla dörrar och fönster på plats

​Lagom till att regnperioden drog in över södra Sverige med välbehövligt regn så fick vi alla fönster och dörrar på plats, vilket känns både välbehövligt och lugnande både för oss och för snickarna. det var ett tung jobb för våra fantastiska snickare så vad kan man göra för att visa sin uppskattning mer än att bjuda på rabarberpaj och vaniljsås. Det är nog första gången jag suttit i en byggarbetsplats bod och ätit paj med vaniljsås, vi har som vanligt bidragit med städning och röjning av plast och gips. Nu när vinden tutar i ordentligt är det skönt att få njuta av värmen inomhus i ett tätt hus.




torsdag 14 maj 2026

Båtliv

​Nu har båten fått komma ut från vinterförvaring och hem för lite omsorg. Det passerar ofta segelbåtar genom sundet även om temperaturen runt 10 grader i havet, däremot ser vi inte speciellt många motorbåtar som susar fram om man inte räknar med försvarets båtar men å andra sidan susar de inte fram utan snarare forsar fram i cortege. För någon vecka sedan passerade även en ubåt, ändå lite betryggande att veta att båtarna cirkulerar runt våra kuster och i samband med Kungens 80 års firande så passerade även Dannebrogen- Danska kungaskeppet på väg söderut. Vår lilla båt skall väl också få hamna i sitt rätta element inom kort.

 

tisdag 12 maj 2026

Vart tog sommarvärmen vägen

​Jag som hade tänkt att starta badsäsongen nu men helt plötsligt börjar jag vackla, 10 grader i havet känns lite bistert men bara temperaturen i vattnet kommer upp till 16 grader så går det bra, visserligen är det på gränsen men ändå uppfriskande skönt. Går det inte att bada så kanske gäddorna nappar på metet, barnbarnet försökte sig på fiskelyckan för någon dag sedan tyvärr utan någon större fiskelycka men skam den som ger sig så vem vet när det nappar nästa gång.



söndag 10 maj 2026

Då var vi snickare igen

​Det är inte mycket vi kan göra på vårt nybyggda hus inte när man man super professionella snickare som Alex, Emil och Rasmus från WE-bygg. Det vi mest kan bidraga med är städning och plocka undan så att grabbarna får en dräglig arbetsmiljö. Vi har ett litet projekt i bygget och det är garaget som vi nu har isolerat väggarna på och därefter har elkillen varit på plats och dragit elledningarna så nu återstår det lite tyngre arbetet med att sätta gipsplattor i taket och på väggarna. Som tur är har vi en gipslift som hjälper oss att hålla plattorna på plats innan de skruvas fast i takbjälkarna, tungt arbete men det känns bra att kunna bidraga med något mer än städning.