fredag 15 november 2019

Opp Amaryllis vakna min lilla....

Ja så kan det låta när Bellman skaldar. Men nu är det inte någon visa utan förra årets Amaryllis lökar som jag skall försöka få lite fart på. Det fina i kråksången är att de kraftfulla lökarna går att spara och plocka fram år från år, ja i allafall ett år. Efter julhelgen är det bara att ställa undan den vissna blomman på något svalt ställe och tillsätta lite vatten någon gång om man kommer i håg. I år hade jag två lökar från förra året som jag tog fram för någon vecka sedan, då hade den ena löken börjat skjuta ett litet litet skott, tyvärr blev det inte så mycket mer utan den skrumpnade mest ihop. Men nu har bägge knölarna satt fart och det tittar upp små spjut. Det ser inte ut så mycket än så länge men det är oerhörd kraft i löken så det skall nog bli fart på dem också. Jag köpte ett par lösa blommor som jag satte i en vas och då var de bara knoppar men oj så ståtliga  och vackra de är nu när de slagit ut. Det skall bli fantastiskt att följa utvecklingen av mina små spjut fram till jul och hoppas då på att de blommar för fullt.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar