torsdag 14 november 2019

I dag ägnar vi en tanke åt Världsdiabetesdagen

I dag ger vi en extra omtanke till alla som har drabbats av diabetes och hyllar insulinets upptäckare Frederic Banting. I dag räknar man med att en halv miljon människor har drabbats av sjukdomen i Sverige. Banting tilldelades även Nobel priset i fysiologi eller medicin 1923 för sin upptäkt. Jag tror att nästan alla har erfarenhet av sjukdomen, antingen som själv drabbad eller någon i ens närhet. Min mor miste sin pappa när hon bara var 8 år. Min morfar åkte till USA när min mor bara var 1 år. Han skulle åka för att söka lyckan i det fantastiska landet och familjen skulle komma efter. Tyvärr blev det inget lyckat möte med de nya landet. Han drabbades av diabetes och dog i brist på sjukvård och medicin. Insulinet hade upptäckts men han hade inga pengar att använda till sjukvård. Diabetes 1 är delvis ärftligt och oturligt nog så drabbades också min bror av sjukdomen. Även om det idag finns bra mediciner så är det ett livslångt intag av sprutor och tyvärr finns det inget botemedel. En extra tanke till dig Peter, idag ❤️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar