måndag 11 november 2019

Nu är det tid för glögg

Jag brukar köpa Blossas årgångs glögg. Dels är flaskorna så fina och namnen på årets glögg går ofta direkt på smaklökarna, för vad sägs om di Lemone som var 2018 års utgåva eller Blossa Yozo & Ingefära från 2012. Tyvärr blir flaskorna Oftast stående på hyllan som en vacker dekoration. Jag tycker trots de vackra namnen att smakerna är lite väl kryptiska och något för starkt för min smak. I år bestämde jag mig för att testa att göra egen glögg och eftersom det inte riktigt är jul ännu så fick det bli en vit glögg. Jag hade en flaska Crudo Catarratto Zibibbo Organic ett eko-vinerna från Italien som jag använda som bas. Därefter var det bara att hälla i en massa kryddor, jag hade en påse med glöggkryddor som passade perfekt, det var pommerans, kanelstänger, nejlikor, och stjärnanis det låg nog några russin och skramlade också och till detta den lite extra smaksensationen apelsiner, färsk ingefära och lite socker för sötmans skull. Först tyckte jag att det smakade väldigt märkligt men efter att blandningen fått stå två dagar så var det inte dumt alls.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar