måndag 2 november 2020

Novemberrusk och bakning

Då var vi inne i november och regn och rusk råder för tillfället däremot känns det som sensommarvärme, temperaturen pinnar upp till 11-12 grader och det känns riktigt gott att vara ute. Vad som alltid passar bra är lite gofika ute nästan oberoende av väder och vind. Jag tänkte börja fylla frysen med lite kakor att ha i juletid så nu har jag stilla börjat med favorit kakorna - skurna chokladsnittar. Det där kakreceptet har gått i arv i flera generationer och kakorna är alltid uppskattade. Min mamma bakade alltid dem och nu har jag fortsatt i samma anda och nu vill barnbarnen också ha snittar. Den här gången blev det inga kakor att fylla frysen med, utan det var en strykande åtgång innan de ens var nerpackade i kakburkarna. Det gick en leverans till min bror och sedan var yngsta barnbarnet på lite snabbvisit och då fick han ett gäng kakor med sig hem, så det är väl bara att ge sig i kast med en omgång bak till.

Recept under bilderna 











Chokladsnittar  ca 50 st

200 g smör
2 1/2 dl socker
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader och rör smör och socker vitt och poröst. Tillsätt resterande ingredienser och rör samman till en deg.
2.Dela degen i fyra lika stora delar och rulla ut dem till plåtlånga längder. Lägg dem två och två på plåten och platta till dem något
3. Grädda längderna i mitten av ugnen i ca 12 min. Ta ut dem och skär sneda snittar.

Lycka till 🤸‍♀️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar