torsdag 19 november 2020

Den där hacke gör mig galen

Nu är jag inne på min andra fågelholk, eller snarare skulle jag väl säg att det blir snart den tredje. Småfåglarna sitter så fin på pinnarna och mumsar i sig av fröna som med jämna mellanrum trillar ner på bordet i lagom läge för blåmes, gråsparv och talgoxar. Så kommer då hacke himself och hänger under huset och försöker nypa åt sig lite frö, när inte det funkar, ja då hackar han bort hela panelen till matbordet och dessutom vispar han bara i väg träbitarna så de ligger slängda på gräsmattan. Sicken marodör, men jag kan inte låta bli att bli lite extra glad när jag ser att han kommer flygandes i sin gungande flygstol, för visst är hen vacker som få i sin vackra fjäderdräkt. Däremot gillade jag inte att han i våras försökte krypa in i det lilla hålet där det låg en sex små nyfödda blåmesar. Så det är väl bara att införskaffa ett nytt hus till de små liven nu när Kung Bore snart sätter sina klor i syd Sverige.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar