söndag 29 november 2020

När första ljuset brinner

Så har det då blivit första advent och det lackar mot jul.det är väl nu startskottet går för julbestyren eller julens startskott har numera har fått en ny starttid i och med att vi har fått en ny högtidsdag, Black Friday, jag tror till och med att vi skulle kunna säga Black week eftersom rean har pågått den senaste veckan. Det betyder att vi starta upp julruschen redan den sista veckan i november. För mig så försöker jag hålla mig till advent och plockar fram mina julgrejer. Nu har jag tänt det första ljuset i adventsstaken och även satt ljus i mina snöbollar. Det blev lite förbistring i ett inlägg förra veckan då jag visade en bild på ljuslyktor från Orrefors men texten handlade om snöbollarna från Kosta/ Boda. Detta uppmärksammade min gode vän Gunilla och självklart skall det vara rätt och plagiat skall inte förknippas med originalet. 
Så här står det i produktbeskrivningen ang Snöbollen

”Snöbollen – lyktans form och krispiga yta för tankarna till barndomens vintrar. Där vackert uppbyggda snölyktor lyser upp det svenska vintermörkret. Formgiven av Ann Wolff 1973 och en klassiker från Kosta Boda. Den perfekta gåvan från Sverige och i Sverige.”

Det är väl en perfekt beskrivning av vackra glasföremål från våra glasbruk i Småland som vi så väl behöver värna om, så plocka fram dina snöbollar från svunna dagar och njut av det vackra ljuset som vi såväl behöver nu i advent.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar