måndag 11 maj 2020

Torekov en vacker pärla på Bjärehalvön

Från Hov rullar vi lätt ner mot kusten till Torekov på slingrande vägar mellan guldgula rapsfält. Jag skrattar lite för mig själv när vi cyklar utmed kusten och ser badbryggorna som går ut i havet. Scenen från filmen eller om det var ett avsnitt från Solsidan, när alla skulle ner och ta ett morgondopp och bryggan fylldes på i en ända lång kö eftersom man  skulle ha lite privat tid i vattnet, vid ett ev. nakenbad kommer upp i mina tankar. När maken och jag cyklade runt Torekov var det definitivt inga som badade temperaturen låg runt 14 grader och i havet kanske det var 9-10 grader. Däremot var Kennelklubben ”Mops” ut och gick med ett tjugotal grymtande små mopsar som fick njuta av den härliga havsbrisen. Det är något visst med kustorter, det råder en viss stillsamhet under tiden då semester säsongen inte har inträffat. Finns det en hamn så brukar det dock vara lite puls och så var det även i Torekov annars var det många hus som såg lite tillbommade ut. Jag kan tänka mig att det under sommarperioden sjuder av liv och rörelse i denna vackra tätort på Bjärehalvön med Hallands Väderö strax utanför.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar