torsdag 7 maj 2020

Örtdoftande baguetter

Nu lägger jag fågellivet på hyllan några dagar. Under tiden låter jag ljuvliga dofter sprida sig i huset, dofterna kommer dels från bakningen av de rosmarindoftande baguetterna jag har gett mig i kast med och dels från grannens körsbärsträd som fullkomligt exploderat i vita bi inbjudande blommor. 
Det är viktigt att njuta av tiden som är just nu, genom att vara ute i naturen och insupa grönskan av de små knopparna som spricker upp och vårblommornas kraftfulla färger som ger marken ett välkomnande täcke. Vad passar då bättre än att ta med sig en kopp kaffe och det nybakade brödet som är fullt av rosmarinfrön och hela linfrön, och sätta sig sig i solstolen med ansiktet vänt mot välbehövliga solstrålar. Receptet på örtdoftande baguetterna hittade jag i tidningen Hemmets Journal. De är väldigt enkla att baka och sno ihop, och de skall bara jäsa en gång men i och för sig 2,5 tim. Ni vet, den som väntar på något gott....

Recept under bilderna











Örtdoftande Baguetter:

25 g jäst
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
2 tsk rosmarin
1/2 dl linfrö
660 g vetemjöl ( det skulle vara vetemjöl special men jag tog Manitoba Cream, det funkade perfekt)

1. Lägg jästen i en bunke och häll på det kalla vattnet och rör så att jästen löses upp.
2. Häll i övriga ingredienser och rör till en smidig deg
3 Plasta in bunken och ställ att jäsa i 2,5 timmar.
4 Stjälp upp degen på ett bakbord och dra ut degen lite försiktigt och dela den i 4 bitar. Rulla bitarna till längder och tvinna bitarna två och två.
5. Lägg upp brödlängderna på en bakpappersklädd plåt, vill du så strö lite flingsalt ovanpå.
6. Sätt in plåten i 275 grader varm ugn och sänk sedan värmen till 250 grader och grädda brödet ca 20 min.
7. Ta ut plåten och låt baguetterna svalna på plåten så behåller de sin trasighet.

Lycka till 🤸‍♀️






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar