onsdag 6 maj 2020

Det var inte en siffra rätt

I går hade jag ett inlägg om en fågel som satt på grannens skorsten. Till allas lycka har en grannen en en svåger som är en riktig fågelskådare som han konsulterade. Fågeln som jag kallade ”Öländsk stork” var varken stork eller spillkråka, utan en sjöfågel som vi ofta kan se simma runt i vattenbrynen, nämligen Storskraken. Jag måste säga att det kändes minst sagt märkligt att se en sjöfågel sitta och speja från en skorsten. Jag är med i en grupp på FB som heter artbestämning av fåglar.det är en helt fantastisk grupp. Lägger man ut en bild på en fågel som man är osäker på art så tar det inte många minuter innan det kommer ett svar från någon entusiastisk fågelskådare som gärna bistår med uppgifter angående bilden. I fågelboken står det att ”Storskraken häckar vid sjöar och lugnare vattendrag i skogstrakter”. Det är så lång från skorsten man kan komma, men en av fågelexperterna hade själv sett storskraken fajtas med kajor om en plats i en skorsten i Köpingsvik. Tack alla som engagerat er med kunskap om den ölandska storken.

Jag lånade den här bilden från Wikipedia











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar