måndag 18 maj 2020

Några källarfrallor till frukost kanske

Det här receptet är inte kalljästa frallor som kan stå i kylen över natten för att jäsa, perfekta att stoppa in i ugnen sådär på morgonkvisten. Nej det här är frallor som jäser en gång. Frallorna blir så där härligt porösa och goda med en hård yta. Tanken var att jag skull bakat två härliga limpor danskt rågbröd, men hur i hela friden kan man misslyckas med dessa, det var precis vad jag gjorde. Dottern skickade en bild på sina bröd som såg så härliga ut tillsammans med en kopp te, så inspirationen var det inget fel. Det var väl det som gjorde att jag snabbt vände ihop en deg till två bröd. Efter 1,5 Tim i ugnen kom det ut två ”döbakade” limpor, i och för sig goda men lite väl degiga. Så det var bara att satsa på ett säkert kort källarfranska och de kan man absolut inte misslyckas med.

Recept under bilderna











Källarfranska

Ingredienser

50 g jäst
5 dl vatten
1 msk smör
2 tsk salt
Ca 14 dl vetemjöl ( eller dela upp mjölet och ta 10 dl vetemjöl och 4 del rågsikt)

Gör så här 

Sätt ugnen på 250 grader

Blanda ut jästen i ljummet vatten
Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl 
Tillsätt mjöl, lite i taget och knåda på ordentligt eller kör i maskin 5 min.
Lägg upp degen på ett bakbord och dela degen i 16-18 bullar
Lägg bullarna på en plåt för att jäsa i 30-40 min. 
Sätt in bullarna mitt i ugnen och grädda i 10-12 min
Låt kallna på galler täckta med bakduk.

Lycka till 🤸‍♀️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar