fredag 8 maj 2020

Larvmysterium

Nu behöver jag verkligen hjälp med att identifiera det här lilla stråket av larver som korsade min cykelväg härom dagen. Den här gången blev det ingen cykelgenväg som resulterade i en omväg. Nej den gången tänkte jag utforska en liten skogsväg som jag har haft spaning på under en längre tid. Först var det som det brukar vara en fin skogsväg som övergick i en smal stig precis i kanten av en åker och tillslut hamnade jag på en ridväg genom en liten skogsdunge. Det gäller att hålla koll på rötter som sticker upp här och var för någon mer punka ville jag inte få. Efter att ömsom har cyklat och ömsom släpat cykel igen, kom jag ut på en fin grusväg. Så det var bara att hoppa på hojen och cykla i väg där och då var det något som fångade blicken på vägen, det kom naturligtvis en ryttare på häst som jag också skulle hålla koll på. Det märkliga på vägen gjorde att jag snabbt gjorde en u-sväng för att studera vad som fångade min blick och där på vägen slingrar sig ett antal larver på rad. Deras färd gick inte i ett rasande tempo precis men de såg väldigt målmedvetna ut, så frågan är vad är det för larver och hur kommer det sig att de kommer spatserande på rad och till vad? Har du någon idé så delar gärna med dig dina tankar i detta larvmysterium.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar