måndag 13 januari 2020

Så var glada julen slut slut slut...

...julegranen bäres ut ut ut. I dag är det tjugondag Knut och som sig bör så skall julen städas ut allt enligt en gammal tradition från 1600 talet däremot är traditionen att dansa ut granen från 1800 talet. Jag passade på att städa ut julen i helgen. Lika fantastiskt som det är att ta fram allt sitt julpynt lika givande är det att städa bort mossan och kottarna. Julpyntet packas ner för att få en ny chans i slutet på 2020. Det är något visst med att titta på sina tomtar och änglar, det blir av någon anledning mindre och mindre tomtar för varje år. Däremot har jag alltid ett par saker som alltid pryder någon plats i huset. Ängeln med julgransljusen har sin givna plats i köket varje år. Den har min mormor gjort ställning och sytt kläder till, jag blir glad bara jag ser den och skänker en extra tanke till min fina mormor som gick bort alldeles för tidigt. När jag var liten fick jag en julgran till mitt dockskåp och den där julgranen har fått hänga med under alla år. Kulorna har gått sönder och barren är det väl lite si och så med men det är ett fint minne. Till Lucia plockar jag fram mitt mini Luciatåg som sjunger in julen för glatta livet. Det blir mer och mer vitt julpynt, men jag har en så söt tomte som jag fått av min barndomskompis Tinna.  Nu är allt nerpackat och undanställt för att plockas fram igen efter en härlig vinter, vår, sommar och höst.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar