tisdag 28 januari 2020

I går gjorde jag en viktig samhällstjänst


Kanske inte världens bästa bilder men, men ändå världens viktigaste uppdrag. I går var maken och jag på blodcentralen och lämnade blod, något jag har gjort i 35 år. Tre gånger om året låter jag mig tappas på ett par deciliter blod för att ge liv åt någon annan som är i större behov av det, dessutom får jag en gratis analys av mitt blod.
På sitsen Ge blod kan man läsa att Sverige behöver i snitt en blodpåse i minuten, dygnet runt år ut och år in. Blodet som lämnas in används till bl.a cancerbehandlingar, förlossningar och operationer. Blod är en färskvara och kan inte lagras längre än se veckor, vilket gör att det behövs fler givare. Att ge blod tar ca tio minuter och som kan rädda upp till tre människors liv. I dag pågår processen att producerar nytt blod i min kropp, både till mig själv och att ge till någon annan.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar