onsdag 29 januari 2020

Bakverk som är glutenfria och nästan mjölkfria

Jag har ofta beklagat mig över vårt dåliga tillskott av vatten här på ön. Eftersom vi inte har fått någon snö än så länge så gläds jag åt regnet som strilar så vackert från himlen. Det regnar inga stora mängder precis, men så där lagom så att luften känns full av syre. I går regnade så pass att det inte var läge för utevistelse så istället fyllde jag på förrådet av nyttiga kakor. Jag inbillar mig att de är lite nyttiga eftersom de inte innehåller extra socker eller mjöl. Däremot kanske de inte är så kalorisnåla eftersom de innehåller både choklad och jordnötssmör ops, här kom visst ett fel för jordnötssmöret innehåller lite smör så helt mjölkfria är de inte. Jag var iallafall nöjd med att jag fick tag på mörk choklad utan tillsatt socker. Efter en timmes yoga så här på morgonkvisten känns det helt ok att mumsa i sig en eller möjligtvis två av nyttighetskakorna

Recept under bilderna










Lager 1
3 dl valfria nötter
6 dadlar
2 tsk lakritspulver 
4 tsk kakao
Mixa i hop allt till en smet liknade chokladbollar, tillsätt lite kaffe alt. Vatten för att degen skall bli smidig
Kavla ut smeten till en rektangel, välj själv hur tjock du vill ha botten. Ställ in i kylen att stelna.

Lager 2
Bred jordnötssmör över nötbotten och strö över lite jordnötter

Lager 3
Smält 100 g mörk choklad och häll över jordnötssmöret och strössla med kokoschips eller tranbär eller något du gillar. Ställ åter in kakan i kylen för att stelna.
Lycka till 🤸‍♂️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar