torsdag 16 januari 2020

Fågelskådning i januari

Kan det verkligen vara optimalt ? Nej det kan man inte säga, det biter i kinderna utmed havskusten och då har vi ändå 5 plusgrader. Från buskarna hörs små späda ljud och jag kan se att det rör sig mellan grenarna men det är inga större ansamlingar av fåglar så härs år. Jag tänkte att det kanske kunde finnas lite sjöfågel på den södra halvan av ön, så vi packade bilen med kamera, stativ, kikare och så naturligtvis kaffe med dopp och körde ner till Beijershamn och döm om min förvåning när vi upptäckte att vi inte var ensamma med denna galna tanke att spana in fåglar under den så kallade vintermånaden, men alla fågelskådare vi mötte såg lite uppgivna ut med sina kikare och kamouflage kläder. Vi fick i allafall se några svanar och grågäss som simmade stilla och fridfull utmed kusten. Jag får nog tänka om och inte ta min illröda jacka om jag skall ut på fågelspaning igen.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar