torsdag 14 februari 2019

Nu har jag gjort min andra omgång Kombucha

Vad är det nu för påhitt att dricka fermenterat te säger maken och tittar lite skeptiskt på drycken som står i burkan med en liten hätta över. Vad är då kombucha? Kombucha är te och socker som tillsammans med  volgasvamp får jäsa under 10-12 dagar. Jag förstår att det låter märkligt och kanske inte supergott. Jag gjorde en andra jäsning och tillsatte grapejuice för att en lite mer fruktsmak på drycken, det smakar lite som porlande champis. Kombucha har funnits i Sverige sedan 1800 talet under benämningen Volgasvamp och användes för att stärka hälsan. Under kombuchabryggningen bildas mängder av näringsämne såsom organiska syror och aminosyror som är nyttiga för kroppen dessutom innehåller det massor av antioxidanter. Naturligtvis går det att köpa färdig kombucha på flaska, men jag tycker att det är lite kul att göra sin egen. Vid kombuchabryggning bildas nya svampar,  så är det någon som vill ha en svampen är det bara att tjoa till.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar