fredag 8 februari 2019

Jag tjuvstartar våffeldagen

Eller rättare sagt vårfrudagen som infaller den 25 mars. Idag fick jag en extra vår feeling, solen tittade fram och de varma strålarna kunde äntligen strila in i mitt vintertrötta ansikte. Efter en promenad i skogen i ojämn natur där balansen får sig en riktig omgång kändes det riktigt bra att börja fundera över en riktigt god fredags fika. I rehab instruktioner för vestibularisneurit så står det att en promenad i skogen med svampplockning är toppen, men svampplockning i februari har vi lite svårt att genomföra i kalla norden under den här tiden . Så efter skogsutmaningen blev det årets första våffla med glass och sylt, mums så gott men attan vad mätt man blir. För att spä på vårvibben ytterligare så plockade jag in årets första forsythia, så det blev en riktigt bra vårdag. 
Jag plockade även fram ett recept på våfflor som min mamma alltid gjorde, spröda härliga våfflor. 

Recept under bilderna











Recept på våfflor

1 ägg
1 dl mjölk
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 tsk hjorthornssalt
1 nypa salt
100 g smör

Smält smöret Blanda mjöl och hjorthornssalt för sig. Vispa ihop ägg, vatten och mjöl till en smet och häll i mjölblandningen och lite salt. Till sist vispa i det lite avsvalnande smöret och sätt i gång och grädda.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar