söndag 10 februari 2019

Då var sådden igång

Så fort ljuset återkommer börja det spritta i planteringsfingrarna, affärerna prunkar av fröpåsar av alla de slag och vårblommorna med regnbågens färger står uppradade på parad för att vi konsumenter skall få glädje av dem. Jag brukar börja rycka i påsarna tidigt och trycka ner dem i såkrukorna någon gång i mars april. I år har jag investerat i en värmematta som gör att fröna får en varm bädd underifrån och hjälper rötterna att gro i den varma bädden. Dessutom läste jag någonstans att det är bra att fylla såkrukorna med 2/3 planteringsjord och 1/3 såjord. Då kan fröna gror i såjorden och rötterna utvecklas i planteringsjorden. Nu har jag petat ner Basilika, Rosmarin, Chilipeppar, Paprika och dessutom petade jag ner några citronkärnor från en ekologisk citron. Nu ser jag framför mig att det står ett stort härligt citronträd i min trädgård som till sommaren vajar i vinden prunkande av ljuvligt doftande citroner. 


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar