tisdag 31 mars 2020

En hög med Crunchy

Vi håller oss inte isolerade däremot är vi ganska restriktiva med både affärsbesök och umgänge. Vi väljer att ta långa promenader utmed havet och njuta av livet i skog och mark. Den hårda kalla nordanvinden har de senaste dagarna dragit med sig kyla och till och med snö. Temperaturen sjunker ner till ett par grader så efter en stund ute så känns det bra att krypa inomhus, tutta på en brasa och njuta av en god kopp kaffe. Jag som gillar att baka har fått lite problem, det går inte att beställa jäst online i min butik. I dag skall jag hämta min beställda veckomat så då hoppas jag att de har plockat ner några paket av jästen. I går fick jag lite bakabstinen, det fick bli Crunchy istället för bullar. Nätet bågnar av recept på Crunchy så det är bara att experimentera sig fram med mitt recept kommer under bilderna om du är sugen på att sno ihop lite Crunchy till frukost.










Recept
5 dl havregryn
3 dl rågflingor
1 dl kokosflingor
1/2 dl linfrö
1 dl sesamfrö
1 dl hasselnötter
2 msk chiafrö
1 msk kanel
1 dl vatten
1/2 dl rapsolja
3 msk honung.

Det bästa med att göra egen müsli eller Crunchy är att man väljer fritt vilka ingredienser man vill ha i. 
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda runt alla torra frö i en bunke och rör sedan ihop vatten, olja och honung och häll över de torra fröna och rör runt ordentligt så allt blir blandat. Lägg ut massan på en på plåt och rosta mitt ugnen 15-20 minuter, rör runt ett par gånger och passa så att Massan inte blir för bränd.

Lycka till 🤸‍♂️





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar