måndag 21 oktober 2019

Summering av årets skörd

Det börjar väl bli dags att summera årets lilla skörd både i form av grönsaker och blommor och framför allt så börjar det att bli dags att klippa ner det som börjar se lite visset och trist ut. Trots ett par kalla nätter mede temperatur ner mot 3-4 grader så är det trots allt några blommor som fortfarande håller i sig och ger lite färg i rabatten. Längst fram  i en av rabatterna växer min ”monster tagetes”. Jag trodde aldrig att det skulle bli något av den lilla spröda växten som i somras fick ordentlig solsting. Jag satte små frö som grodde så fint i våras men sen blev det inte så mycket mer än gröna spröda blad. Men nu i höst fick den fullkomligt fnatt och drog i väg och blev gigantisk med stora kraftiga gula blommor. Riddarsporren är också en av blommorna som fortfarande håller sig vid liv och så förstås min trogna Ingrid Bergman som snart har vuxit upp till taket. Jag brukar få kommentarer om att Ingrid Bergman inte är en klängros och så är det men hos mig växer hon med sina ståtliga grenar och med sammetsblommor som är skönheten själv.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar