fredag 10 november 2023

Vem äter upp mina jordgubbsplantor ?

Någon rackare stryker runt bland mina pallkragar när jag inte har ögonen på dem och mumsar i sig av de frodiga jordgubbplantorna, någon gnager av bladen och låter stjälkarna stå där och skaka i kylan. Jag kan tycka att jag skulle ta den där någon på bar gärning en tidig morgon men icke säger nicke, jag ser inte tillstymmelse av spå mer än uppätna blad. I och för sig är det väl ingen fara för jordgubbsplantorna brukar vissna ner under snötäcket om än inte totalt så till viss del,  det visar väl sig till våren vad som är kvar av plantorna. Däremot har jag knoppar av jättevallmo som snart är på väg att spricka upp så här i november när kylan är på antågande och mina rosor The Fairy blommor så fint där i kontrast med lönn -och boklöv. Det är inte speciellt många löv på träden utan nu ligger de flesta på marken och omhuldar gräsmattor och rabatter, de blir ett gott täcke för blommor i rabatterna. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar