fredag 3 november 2023

Elsas rågbullar

Ibland är det bra att ha lite olika recept på bröd eller brödbullar att plocka fram och blir det sedan en rejäl laddning bullar så är det bara ett plus. Mor brukade alltid baka dessa bullar och som alltid var det svårt att få exakta mått på de olika ingredienserna så när jag nu plockade fram receptet och skulle baka, ja då var det bara att baka på känsla och det går bra det också. Det är 3 paket jäst som skall lösas upp i vatten eller mjölk och sedan i med olja, sirap, salt, fint rågmjöl, vetemjöl och det är här man får känna in hur mycket, jag lät degen jäsa nästan 1 timme och då var degen på väg att ge sig i väg så jag kan tänka mig att 40 minuter kan nog vara lagom. När jag sedan hade doppat bullarna i grovt rågmjöl så lät jag dem jästa ca 30 min innan de åkte in i ugnen. Vill du också baka de här rågbullarna efter ett lite begränsat recept så finns det under bilderna, men goda blev dem.











Elsas Rågbullar

Ingredienser

3 pkt jäst
1 liter vatten eller mjölk
1 dl olja
2 msk sirap
Salt
Vetemjöl och rågsikt
Grovt rågmjöl

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Värm mjölk eller  vatten fingervarmt, tillsätt olja och blanda ner i jästen. Rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt salt och sirap. Tillsätt till sist vetemjöl och rågsikt tills du får en smidig deg. Ta inte i för mycket vetemjöl utan tillsätt hellre mer vid utbaket om du är osäker. Låt degen jäsa i bunken ca 45 minuter. Rulla längder och skär 2-3 cm tjocka skivor, doppa ena sidan i Grovt rågmjöl lägg dem  på en plåt med bakplåtspapper.  Låt jäsa ca 40 minuter under bakduk.

Sätt in i ugnen ca 10 minuter på 250 grader. Låt svalna och njut!

Lycka till 🤸‍♂️




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar