torsdag 23 november 2023

Apelsinmarmelad med saffran till jul

Det behöver i och för sig inte vara jul för att koka marmelad av citrusfrukter, fast det är precis i dessa tider som apelsiner, clementiner och andra citrusfrukter är som godas. Jag tänkte iallafall prova ett recept på marmelad från tidningen Mer Smak, det är väl Coop som ger ut den tidningen. Jag tror att jag fastnade för enkelheten i den här röran, ner med allt i en gryta tillsätt socker och saffran och så koka en stund och så var marmeladen klar. Apelsinerna skall bara tvättas ordentligt och köras några varv i matberedaren så att de finfördelas något och det bästa i kråksången är att skal och allt skall vara kvar så inget putsande för att få bort det vita vid skalet, nej allt skall kokas tillsammans med syltsocker och en påse saffran. Visst det blir en lite annorlunda smak när skalen är med men det lite kärva smakar himmelskt i kombination med saffran. Ja då kan jag väl bara säga att nu så är julstöket i gång….

Recept under bilderna















Apelsinmarmelad med saffran

Jag fick två relativt stora burkar 

800 g apelsiner
5 dl syltsocker
0,5 g saffran

Gör så här:
1. Tvätta apelsinerna noga i varmt vatten.
2. Skär bort ändarna och dela frukten på mitten
3. Mixa 2/3 av apelsinerna i en matberedare till mindre bitar 
4. Skär 1/3 av apelsinerna i tunna klyftor
5. Lägg allt i en kastrull och tillsätt socker och saffran
6. Koka marmeladen i ca 30 min.
7. Häll upp marmeladen i rena burkar och låt svalna.
8. Ät och njut 🍊

Lycka till, 🤸‍♂️




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar