onsdag 23 januari 2019

Vad vore livet utan en chokladbit

Vem kan inte trycka i sig en hundra grams Marabou chokladkaka eller varför helt enkelt inte tvåhundra gram, och njuta av det för stunden för att det snabbt övergår till magplågor och chokladkoma.  Nej, detta är ett minne blott för mig, nu har jag övergått till det lite mer finstilta och exklusiva. Jag har fått den stora lyckan att prova både härliga praliner från Ejes choklad som jag skrev om Här i ett tidigare inlägg. Dessutom flög chokladflaggan i topp när vi besökte Nilsson Konditori  i metropolen Oskarshamn. Nu har jag gett mig i kast med ytterligare en eller rättare sagt två magiska chokladaskar. Den ena fick jag av mina underbara grannar som kom hem från Sacramento men en chokladask  helt i American style, rejäla bitar som lätt ersätter en måltid, men helt ljuvliga. Den andra asken är små tunna chokladbitar med ett kakaoinnehåll på mellan 50-67 %. Michel Cluizels fabriker använder endast kakaosmör och vaniljstång, med andra ord så ren och härlig choklad som det bara går. Nu blir det inga mer ”hundragrammare” för mig. Möjligtvis medlemsskap hos viktväktarna.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar