torsdag 24 januari 2019

Julen varar fram till påska

Vad bra för då står det ljusstöpning på programmet. När jag var liten var det en självklarhet att vi skulle stöpa ljus innan jul. Farmor kom hem till oss med kassar av små ljusstumpar som blandades med mammas stumpar i regnbågens färger. Första frågan -Hur orkade de hålla på år ut och år in? Det var inte fyra ljus som skulle stöpas utan det skulle stöpas röda ljus till julen, blå och gröna till vackra dukningar på middagsbordet och till sist vita vackra, raka, långa spirande ljus. Det är härliga minnen när huset osade av stearin från den höga blåmålade plåtburken. Det som slår mig nu är att farmor och mammas projekt var ett hållbarhetsprojekt och miljö -och resurstänk. Inget skulle förfaras och allt skulle tas till vara och återanvändas, vilket ligger helt i linje med dagens sätt att tänka för en hållbar värld. När jag nu 50 år senare står där med mina små ljusstumpar från julen och på väg att släng dem, kommer jag att tänka på återbruk. Sagt och gjort, jag skall inte vara sämre än mamma och farmor. Jag smälte ner ljusstumparna och simsalabim hade jag i allafall fått två nya lavendeldoftande ljus.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar