lördag 5 januari 2019

Mums så gott för fåglarna

Ett gammalt slitet omodern uttryck är väl att som pensionär skall man sitta i parken och mata fåglar och inte ha något annat att göra. Det kan väl inte var mer fel än så. Jag känner inte en enda pensionär som inte har fullt upp. Dagen aktiva pensionärer ser till att hålla sig i form, gymmen översvämmas av hurtfriska, aktiva medborgare över 65 år. De hjälper barnen med alle handa göromål och det kanske bästa av allt de finns som en hjälpande hand för barnbarnen i den mån de bor relativ nära. Men hur var det då med det klische använda uttrycket -mata fåglar i parken. Nej, inte i parken, det finns ingen pensionär som har tid med det men däremot har de ett hjärta för fåglarnas överlevnads möjlighet så matar fåglar under vintertiden gör de säkert. Eftersom jag själv är pensionär så matar jag fåglarna runt omkring mig. I år har jag gått lös på hemmagjorda talgbollar och hängt upp i träd och buskar. Enkelt att göra och fyllda med energi. Det är bara att smälta kokosfett och kanske lite margarin och blanda fågelfrö och nötter i vanliga muffinsformar och när de sedan stelnat hänger man upp dem till fåglarnas stora glädje. Ett annat tips som svägerskan gör är att smeta smör på trädstammen, det gillar i allafall hackspetten.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar