fredag 1 november 2013

Alla helgons dag vs Halloween

Alla helgons dag firas till minne av helgonförklarade personer. Vi pryder våra gravar med ljuslyktor och kransar som en sista dekoration innan snön lägger sig som ett täcke över kyrkogårdarna.
Enligt historien trodde man att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde vägledas med ljus och eldar, vilket lever kvar i den moderna seden att tända ljus och smycka anhörigas gravar.

Den här minnesdagen har fått konkurens av Halloween som är en anglosaxisk tradition med barnupptåg av varierande slag. Traditionen bjuder att  man ställer en pumpa vid dörren för att mota bort de onda andarna  från våra hem. De onda andarna avskyr ljus så därför är det viktigt att tända ett ljus som sedan sprider sig i de fasansfulla ansikten som skurits ut ur pumpan.
Saknas den en pumpa på trappan så är det ett fredat hem..

Jag blev lite inspirerad av kransarna jag tittade på Plantagen. Hur svårt kan det vara att göra kransar själv ? ja inte var det så lätt inte men jag gjorde ett tappert försök. Barnbarnet Olle och jag fixade även till en pumpa som skall hålla de onda andarna bort från hemmet.. hu hu






 


2 kommentarer:

  1. Jättefint Eva!
    Ha en skön helg, kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Tack snälla, ja det var ente helenkelt men jag tyckte att kransarna blev helt ok. Ha det så skönt i helgen.

    SvaraRadera