torsdag 2 juni 2022

Surdegsbröd

Det där med att baka surdegsbröd, det känns ibland som berg och dalbanan ibland funkar det och ibland blir det bara pannkaka. Den här gången lyckades jag få till det och det blev väldigt bra och dessutom smakade det väldigt gott. Visserligen är det lite pyssel och inget man  viftar ihop i ett huj sådär när man är sugen på lite nybakat bröd. Jag hittade ett recept på Mat Tinas blogg men först hade jag försökt att få igång min surdeg så att det bubblade på ordentligt och att jäsprocessen hade kommit i gång. Jag började att mata surdegen med vetemjöl men efter någon dag övergick jag till råg istället och då blev det ordentlig fart. I receptet står det stenmalet vetemjöl, och jag satsade självklart på Ölandsvetemjöl. Det var ett riktig bra recept som jag kommer att använda mig av fler gånger och du hittar receptet Här.
Det var en strykande åtgång av brödet så det är väl bara att få fart på surdegen igen.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar