måndag 13 juni 2022

Äleklinta - Sandvik tur och retur

Upp i ottan och i väg inte så tidigt för jag hann med morgondoppet innan så klart. Fast därefter packade vi cyklarna och tog bilen upp till vackra Äleklinta som ligger precis på kanten ner mot havet. Härifrån cyklade vi med vinden i ryggen och solsken i blick och vinden i ryggen förstår ni säkert vad det innebär men där och då hade vi bara ögonen för den slingrande numera asfalterade vägen och de vackra blommorna som pryder väggrenen. Jag brukar ofta missa vårfloden på Neptuni ängar uppe vid Byxelkrok eftersom vi varit ute och seglat , men i år fick jag en liten hint om de magiska blommorna som står som spjut i backen, dessutom förenades blåelden med blommande lin på ett ställe. Väl framme knackade vi på hos våra vänner och vi tog en gemensam lunch på fiskrestaurangen i hamnen innan det var dags att vända om och cykla söderut, och då vet ni förstås vad som väntades - just det motvind och stora mörka regnmoln jagade oss hela vägen. Väl framme i Äleklinta drog vinden i ordentligt som tur var fick vi upp cyklarna på stället och vi hann in i bilen innan regnet var över oss. Vädret slår om snabbt vid kusten och ute till havs.