torsdag 14 mars 2024

Spalyx på experium

Det där med SPA har aldrig riktigt varit min melodi, kanske för att jag aldrig varit på något SPA värt namnet. Nu fick jag verkligen en spark i baken av sonen, som tyckte att jag skulle testa Experium SPA  i Lindvallen, maken kände sig lite krasslig så då passade jag på att ta sonens ord på alvar och boka tid, dessutom slog jag till med Lyxspa. Lite tveksam eftersom SPA avdelningen ligger i anslutning till 

Äventyrsbad och surf men här blev jag så överraskad ett par trappor upp öppnades en helt annan värld. En jätte gullig tjej tog emot mig och visade mig runt  för att jag skulle få ut det mesta av Saunavärlden. Först fick jag ett kit av sparprodukter från Maria Åkerberg, allt från peeling till skrubb. Efter noggrann tvagning var det dags att utforska Kneipp ett fotbad med ömsom svinkallt vatten ömsom ljuvligt varm, här skulle jag gå ett par varv för att få upp blodcirkulationen i benen. Eftersom jag var inne på kallbad var det lika bra att ställa sig i den iskalla duschen för att i nästa andetag överväldigas av ett varmt regn, helt underbart. Därefter tog jag mod till mig och hoppade ner i den 10 gradiga  poolen eller hoppade är väl synd att säga jag gick ner och sedan in i den finska bastun ytterligare ett dopp till i isvaken och sedan in i ångbastun. Nu började jag bli lite mör i kroppen och då serverades en kall stärkande smoothie och andningen började återgå till det lite mer normala. Dagen avslutades med Sauna Experium, en basturitual med aromer, nu snackar vi hetta. En av spavärdarna hällde vatten med ljuvliga aromer över de varma stenarna och sedan fläktade hon med en handduk så att värmen och de ljuvliga dofterna spred sig runt kroppen. Vilken eftermiddag jag fick, helt fantastiskt och tack till älskade sonen som tyckte att sin mamma skulle unna sig lite Spalyx.















1 kommentar: