fredag 25 mars 2022

Tranedagen

…..eller våffeldagen eller Vårfru dagen eller Marie bebådelsedag, ja kärt barn har många namn. När jag var liten firade vi alltid tranedagen och den traditionen tog jag med till mina barn som sedan fört den vidare till sina barn. Det gällde att hänga upp den största strumpan man hade för på morgonen hade tranan varit på besök och fyllt strumpan med godis. Om jag har förstått det hela så är det lokal tradition från Småland, Öland och Blekinge så när man pratar med människor från västkusten så är de helt oförstående och fattar knappt vad man pratar om. Sen har vi då Vårfrudagen då jungfru Marie fick budet av ärkeängeln Gabriel att hon var havande, ja så fick man veta att man var gravid på den tiden. Vårfru dagen blev senare Våffeldagen så idag är det fritt fram att mumsa i sig våfflor av alla de slag. Jag missade att hänga strumpa i natt så tranan har inte varit hos mig , så det får väl bli ett glas rött till fredagsmyset istället.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar