fredag 11 februari 2022

Fiberrika fikonbröd

Men den här gången blev det utan fikon, ni vet det där ”man tager vad man haver” fick träda in så från ursprungsreceptet blev det faktiskt lite avstickare men det blev riktigt bra ändå. Det bästa avvakta att det blev två stora limpor och åtta frallor. Så för er som vill fylla frysen med några rejäla limpor fulla med fibrer är detta ett superrecept. Det var ett tag sedan jag bakade bröd men igår kände jag nästa lite abstinens och riktigt längtade efter att få knåda en härlig deg och sedan få se hur degen jäser så där härligt mycket. Nu hade jag inga fikon hemma så det fick bli aprikoser och enligt receptet skulle det vara Lantbödsmjöl 4 sädesslag men det hade jag inte hemma så jag tog en påse dinkel och vetemjöl special med fullkorn, det funkar riktig bra det också. Testa dessa det blev härliga bröd..
Recept under bilderna:













Fikonbröd

Ingredienser 

200 g fikon
3 dl linfrö
7 dl kokande vatten
1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk salt
3/4 dl olivolja
1 pkt Lantbrödsmjöl 4 sädesslag 1,5 kg
Vetemjöl

Gör så här
1. Lägg fikon eller aprikoser eller russin eller vad du har i en bunke tillsammans med linfrö och häll över kokande vatten, låt det stå 1 timme eller till det är ljummet.
2. Rör ut jästen i det ljumma vattnet och tillsätt linfrö blandningen.
3. Tillsätt övriga ingredienser och tillsätt vetemjöl så det blir en formbar deg men ändå lite lös.
4. Låt degen jäsa 45 min 
5. Sätt på ugnen på 250 grader för småbilarna
6. Forma degen till 12 bullar och två bröd eller ca 60 bullar om du bara vill göra det.
7. Låt jäsa 30 min
8. Sätt in bullarna i ugnen ca 8-10 min
9. Sänk temperaturen till 225 grader
10. Sätt in bröden i ugnen ca 20-25 min.

Lycka till 🤸‍♂️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar