måndag 14 februari 2022

Alla hjärtans dag

Eller Valentindagen som det faktiskt är idag. Jag googlade fram hur många som heter Valentin i förnamn och det lär vara 8688 män med det klingande namnet men bara 1019 som tilltalsnamn och snittåldern på alla Valentin är 23 år. Dessutom är det 40 kvinnor med tilltalsnamnet Valentin. Firandet av Alla Hjärtans dag har inte förekommit i någon större utsträckning förrän på 1960 talet och det var inte förrän 1985 som dagen markerades som offentligt i våra svenska kalendrar och det var då kommersiella krafter spädde på hela arrangemanget. Blomsteraffären får ett riktigt uppsving och frågan är om inte bagerierna också vill vara med och dela på den kommersiella kakan. Hur som helst så är det väl bra att vi uppmärksamma kärleken till våra medmänniskor nu när världen står inför avgörande inslag. Jag tänker lite extra på mina hjärtan som står mig närmast och kanske jag bakar ett fint hjärta till maken.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar