fredag 18 februari 2022

Då var det fredag igen

Nu när vi går in i sista helgen för OS och vi har legat i med träningen framför alla vår svenska atleter på Tv, då kan vi lätt unna oss en bit tårta. Eftersom fastlagstisdagen närmar sig med stormsteg så passar det väl perfekt med ett gäng semlor. Fast om man nu inte som vi vill tjuvstart med semlorna så kanske en semmelkladdkaka kan vara ett bra alternativ. Det finns ett otal recept på nätet, men jag hittade ett recept på Camilla Hamids hemsida, och vill man få lite hjälp så visar hon på sin webb-tv hur man enkel får ihop den här goda men mäktiga kladdkakan med touch av semla. Jag har bakat två kladdkakor den här veckan och bjudit mina vännor på och alla är eniga om att den går alldeles utmärkt att tjuvstarta med innan fastlagstisdagen.

Recept under bilderna





.





Semmelkladdkaka

Ingredienser:

225 g smör

200 g grovt riven mandelmassa

1 msk malen kardemumma

4 dl strösocker

4 st ägg

3,75 dl vetemjöl

1 msk vaniljsocker

1 nypa salt

Garnering:

2-3 dl vispad grädde

1 dl rostade mandelflarn


Gör så här

1.Sätt på ugnen på 175 grader och lägg ett bakplåtspapper i botten på en springform ca 23 cm. Pensla kanterna på formen med smör och klä den sedan med pappersremsor

2. Smält smöret och låt det svalna lite

3. Under tiden blandas alla övriga ingredienser i hop i en bunke, riv mandelmassan till sist och blanda runt allt med det smälta smöret

4. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 25-30 min. Vill du ha den riktigt kladdig så låt den stå inne Max 25 min.

5. Låt kakan svalna och garnera sedan med grädde och ev. torrostade mandelflarn.


Lycka till 🤸‍♂️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar