onsdag 28 oktober 2020

Äntligen bakdag

Så gött att få komma igång med lite bakning, det känns som om det var en evighet sedan sist. Tiden fram tills nu har som bekant ägnats åt att gräva jord och flytta den från punkt A till punkt B. Efter en dag ute i myllan så är det inte optimalt att sätta händerna i olika degar. Men nu när händer är rena så är det fantastiskt att sätt händerna i bröddegar och knåda så mjölet yr. Härom dagen startade jag i det lilla och bakade LCHF- bullar, dvs utan vetemjöl men i stället bovetemjöl. Jag har fortfarande lite svårt för bröd bakat på ägg, jag vet egentligen inte riktigt vad det är för fel för de här brödbullarna blev riktigt bra och ja, dessutom goda. Maken åt med god aptit och jag låtsades som det regnade när den ena efter den andra bullen med ost åkte ner i magen. Hursomhelst så skall jag nog komma på något recept utan vetemjöl och utan ägg, såg i något flöde att någon hade bakat med keso, det låter betydligt godare. Vill du prova bullarna så finns recept under bilderna.










Bovete bullar ca 6-7 st

Ingredienser
  • 2 ägg
  • 2 dl yoghurt
  • 3 msk smält smör 
  • 1,5 dl bovetemjöl
  • 1,5 dl pofiber
  • 1,5 msk fiberhusk
  • 2 tsk bakpulver
  • 0,5-1 tsk salt
  • vallmofrön
  • 1 uppvispat ägg
Gör så här

  1. Vispa äggen fluffiga, vispa sedan ner yoghurt och det smälta smöret.
  2. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter.
  3. Sätt ugnen på 200 grader 
  4. Rulla degen till bullar.
  5. Lägg bullarna på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och vallmofrön.
  6. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.
Lycka till 🤸‍♀️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar