måndag 20 april 2020

Vildjäst ett alternativ så gott som något

Kommer ni i håg för några veckor sedan då hyllorna i affärerna på sina håll gapade tomma. Sverige hade fått kris och folk gick man ur huse och köpte toapapper för två års tid. Men som vanligt så var det ingen ko på isen utan bara ”vargen kommer” och visst kom vargen i form av ett jäkla ettrigt virus som satte världen ur spel. Men hyllorna i affärerna är åter fyllda till brädden, tror jag i allafall. Jag handlar fortfarande allt online och det är inga problem med att inte få varken toapapper eller jäst som var min stora bedrövelse i hamstring processen. Det gick inte att uppbringa någon jäst överhuvudtaget, när jag hämtade mina beställde varor så sa den gulliga tjejen - Nej jäst har vi inte haft på länge. I den lilla krisen försökte jag mig på att sätta vildjäst. Jag hittade ett recept där man blandar aprikoser, russin, äpple med sockervatten. Det skall sedan stå i 4-5 dagar och bubbla i hop sig, men jag fick inte till den där processen och när sedan vildjästen åkte i sopsorteringen, ja då var hyllorna åter fyllda med jäst igen.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar