torsdag 9 april 2020

Glad Påsk till er alla🐣

Då harva kommit en bit in i stilla veckan och idag skulle jag väl egentligen putsat kvasten och dragit en sväng till Blåkulla , men nu är det som det är i världen och reseförbud råder så det är bara att stanna hemma. Det får bli en tur nästa år i stället. När jag var liten bakade alltid min mormor och min mamma kringlor. Mormor bakade alltid lite grova kringlor som jag nu i efterhand förstått var Smålandskringlan. Mamma bakade ofta med vetemjöl och de blev alltid så spröda och ljusa. Jag kommer så väl ihåg den där lite stickande doften av hjorthornssalt när det var bakdags. Mamma hade aldrig något recept utan bakade på gehör, -man tar lite vad man har fick jag som svar när jag frågade efter receptet. Det kan jag förstå nu för kringlor kan faktiskt bestå av slattar av mjölk/fil/grädde och mjölet kan också variera. I går bakade jag Smålandskringlor som doppas i socker, vilket man helt kan utesluta de är goda ändå. Glad Påsk till er alla och håll avstånd.🐣
Recept på Smålandskringlor under bilderna











Smålandskringlor

Ingredienser
8 dl rågsikt
2 msk socker
0,5 tsk salt
3 tsk hjorthornssalt
100 g smör
3 dl gräddfil

Gör så här: Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.  Nyp in det rumsvarma smöret i mjölblandningen. Häll i gräddfilen och knåda i hop till en deg. Dela i 24 bitar, rulla varje bit och forma runda kringlor. Häll strösocker på ett fat lägg kringlan i sockret. Lägg kringlorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen på  250° i ca 8 minuter.

Lycka till 🤸‍♂️

Close

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar