torsdag 12 september 2019

Tandläkarbesök och kakbak

Det kanske inte låter som en toppenbra kombo. Först åka till tandläkaren i arla morgonstund, jag var där 7:40. Det gick hur bra som helst, enda felet var att det blev ett stort hål i  plånboken men det är det värt, för tänk så trist om man inte kunde laga sina tänder. Efter tandläkarbesöket åkte jag hem och satte i gång med ett litet kakbak. Först snodde jag i hop Kolagömmor med nobless. Jag har bakat dessa tidigare och jag gillar allt som går i raketfart och det kan man verkligen säga med dessa gömmor. Det är en enkel smördeg som bakas med en bit Japp i mittenoch när kakorna kommer ut ur ugnen så lägger man bara på en Noblesse som sakta smälter ner i kakan. Därefter hittade jag ett recept på Gullans kaka i långpanna. Långpannekakor är också toppen bra smidigt att bara hälla i degen och ett par minuter i ugnen och sedan är den färdig. Receptet på Kolagömmorna hittar du under bilderna. Gullans kaka i långpanna kommer vid ett senare tillfälle, för den är inte klar ännu.











Recept på Kolagömmor med Nobless.

Ingredienser:
1 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl + lite till utbakning
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
250 g smör

Fyllning:
1 st dubbeljapp

Garnering:
17 Noblesseplattor

Gör så här:
1. Blanda socker,vetemjöl,bakpulver och vaniljsocker. Tärna smöret och tillsätt det. Arbeta snabbt samman till en deg i matberedare (om du har en), annars knådar ihop för hand.

2. Forma degen till en längd. Skär i 17 bitar ( jag gjorde 16 bitar för enkelhetens skull). Lägg bitarna i aluminium formar. Eller prova med stadiga pappersformat

3. Skär nappen i små bitar och tryck ner en bit i varje kaka. Grädda 12-15 min mitt i ugnen

4. Låt en Noblesseplatta smälta på varje kaka när du har tagit ut dem ur ugnen. Låt svalna.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar