tisdag 17 september 2019

Hur är det med svamptillgången i år

Jag brukar strosa runt bland för mig kända svampmarker. Förra året var marken täckt av trattkantareller och även andra svampar. I år hittar jag inte en enda liten kantarell varken den gula eller trattkantareller. Jag har nagelfarit marken efter trattkantareller men utan resultat det brukar vara så att först så hittar man ingenting, men så plötsligt hittar man en och där en till och så plötsligt är hela marken täckt av gul-bruna vackra svampar. Fast i år hittar jag inte en enda kantarell. En och annan smörsopp letade sig upp ur marken, men inge Karl Johan eller andra soppor. Det måste vara förra årets värme som torkade ut. Tyvärr fick vi inget vatten i form av snö i vintras och den här sommaren har marken varit helt knastertorr så det finns väl inget som kan växa. Så är det, inget svampår på Öland inte.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar