söndag 2 december 2018

När första ljuset brinner

Står julens dörr på glänt...Ja, då var det första advent igen. Alla adventsljusstakar och stjärnor är på plats. Det känns inte så länge sedan jag plockade fram allt adventpynt. Av någon märklig anledning så bli det mindre och mindre för varje år, men däremot inte så mycket nytt. Gud bevara mig väl inte kan det väl ha med åldern att göra. Det måste vara något annat. Förhoppningsvis är det väl insikten om konsumtionenssamhällets var eller icke vara som sätter sin prägel. Hur många tomtar och adventsljusstakar behöver man egentligen och blir man lyckligare av att köpa nya änglar med juleljus varje år. Jag blir rent ut sagt förbannad, om uttrycket tillåter, varje gång jag öppnar källsorterings skåpet,  alla har väl källsortering så ni vet vad jag menar. Kärlen för avfall bågnar alltid, kartong, förpackning, plast, plast och åter plast. Dessutom skall jag köra 6 km för att slänga plast, papper, glas och tidningar. I soptunnan ligger några grön plastpåsar med matavfall längs ner på botten och skramlar och blir upphämtade av en jättestor lastbil, medan jag och sätter mig i bilen och kör till återvinningsstationen och slänger kartonger,plast, glas och tidningar. Nu skall jag tända det första ljuset i adventsljusstaken och njuta av de änglar och tomtar jag har.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar