lördag 22 december 2018

Julebröd från fjärran land

Nja kanske inte från fjärran land men i allafall från Norge, Jag fick det här tipset på Julekake tangzhong av en fd.kollega Arnhild i Oslo. Det är alltid roligt att få lite tips på recept och baka något nytt. Så nu lagom till jul fick jag i hop den här julekakan bakad med tangzhong. Jag googlade på vad tangzhong är och om jag har förstått det hela rätt så är det just fördegen som kokas ihop av mjöl och mjölk som i mitt fall men kan även kokas med vatten. Detta gör man för att brödet skall bli saftigt och och hålla sin fräschör i flera dagar. Kunde också läsa mig till att det är ungefär samma princip som används för att baka japanskt mjölkbröd Hokkaido. Då kan vi väl verkligen säga att receptet var från fjärran land även om det tog en omväg via Norge
Receptet hittar du Här

Tack Arnold för det härliga receptet på Julekake












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar