torsdag 20 december 2018

Det börjar lida mot jul

.....och julbaket är i full gång. Förra veckan gjorde jag ”Farmors goda knäckebröd” och nu har det blivit en omgång Fröknäcke som oftast har en strykande åtgång. De är väldigt enkla att göra och smakar ljuvligt med en god ost till. Jag gillar att pytsa i lite av varje vad man har hemma, och skulle man sakna något av det som står i receptet så är inte det hela livet. Huvudsaken är att jag själv vet vad brödet innehåller, inga konstiga tillsatser eller märkliga E nummer. I detta fallet ingår inget vetemjöl.  Lycka till om du är sugen på att baka knäckebröd att ha till julafton, om de finns några kvar då vill säga. Jag har gömt mina för maken hi hi.🥰

Recept under bilderna









Ingredienser

1/2 dl Pumpakärnor
1/2 dl Solrosfrön
1/2 dl Sesamfrön ( jag tog svarta den här gången)
1/2 dl Hela linfrön
1 1/2 dl Bovetemjöl
2 tsk Fiberhusk
1-2 krm Salt
1/2 dl Rapsolja
2 dl Kokhett vatten
1 tsk rosmarin eller kanel eller kardemumma 
Flingsalt

Gör så här
Sätt ugnen på 150 grader varmluft. 
Rör i hop alla torra ingredienser och häll sedan över olja och vatten tills smeten blir geleaktig.  Låt stå en liten stund. Kavla ut till en tunn kaka som täcker en plåt mellan två bakplåtspapper. 
Grädda brödet mitt i ugnen ca 15-20 min kolla så att bröden är ordentligt torra och håll koll på färgen så att de inte blir svarta.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar