fredag 7 december 2018

Julbaket fortsätter med vinter bollar fyllda med saffran

Det är lika bra att ligga i och hålla ångan uppe. Egentligen är inte saffran min favorit krydda och speciellt inte som smaksättare i godis. Däremot gillar jag tryffel av alla de slag, när jag nu hittade ett recept i mina gömmor på saffranstryffel så var det bara att sätta i gång. Jag gillar mångfald på gottebordet. Det blir ofta mörk eller ljus choklad med tillhörande nötter, mandel eller vad det nu kan vara så därför blir det extra vackert med vintervita läckerbitar. Det här receptet finns i boken Vinterns söta och både namnet och de vackra saffransbullarna rullade i pudersocker passar perfekt i vintertid.

Recept under bilderna













Ingredienser 

Ca 20 st

200 g vit choklad
3/4 dl vispgrädde
1/2 kuvert saffran 
1 msk honung
25 g smör
1/2 tsk smaksättare ex cognac, Baileys ( jag tog inget den här gången)

Florsocker

Gör så här:
Hacka chokladen fint.
Koka i hop grädde, honung, saffran och smör.
Häll gräddblandningen över chokladen och vispa ihop, om du vill tillsätta någon smaksättare så gör det nu. Låt krämen sedan stå en stund i kylen. Jag lät den stå till nästa dag.
Forma krämen till bollar och rullar i florsocker



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar