lördag 1 december 2018

Det är torrlagt i sundet

Nu kan vi nästan promenera över till Kalmar på andra sidan sundet. Vattenståndet  är 53 cm under medelnivån, så där vi vanligtvis badar på somrarna, i alla fall med de små barnen är det nu helt torrlagt. Jag var nere vid havet för några dagar sedan och då var nivån låg men inte extremt, inte som det är nu. När jag strosade runt lite på stranden där det i vanliga fall är vatten, fick jag en känsla av hur det var på bl.a Thailand när tsunamin 2004 drog in med förödande konsekvenser. Jag kan förstå att det var många som där och då blev nyfikna på den torrlagda stranden och tyckte att det var spännande att följa den långa stranden rakt ut mot den då oväntade vågen som skulle skölja bort det mesta i sin väg. För min del tittar jag ut över sundet och ser havet ligga stilla, men jag tar mig iallafall upp mot land med känslan av hur det var för alla som sprang för sina liv.
















1 kommentar:

  1. Ja, wenig Wasser im Kalmarsund.
    Ist das Weiße, Schnee?
    Ich wünsche euch einen schönen 1. Advent
    aus der Eifel nach Öland

    Ja, lite vatten i Kalmarsund.
    Är det vitt, snö?
    Jag önskar dig en trevlig 1st Advent
    från Eifel till Öland
    Kram Marlise

    SvaraRadera