söndag 21 juli 2024

Efter regn kommer kantareller

Fast det är nog så att kantarellerna kommer ändå men eftersom vi fick ett ordentligt skyfall för någon vecka sedan så passade mjau på att ge mig ut frö att gå på svampspaning. Jag hade väl ingen större förväntan på skogens guld men det var inte utan att jag småskuttade lite de där i skogen när än den ena än den andra kantarellen tittade upp bland mossa och gräs. Jag blev förstås lite knäckt när jag fick se på FB att min gamla jobbarkompis tillika gymnasiekompis Isse plockat 6 kg kantareller, jag fick väl ihop 1 liter ungefär men en får vara glad åt det lilla, det är väl inte så att skogen här på Öland bågnar av kantareller precis. Jag fick ihop till varsin macka till maken och mig så det är jag väldigt glad för. Mitt i allt ihop så stötte jag på sandbi inte bina i sig utan deras bo som är placerade mitt på marken bland där det finns sand dessutom är sandning utmärkta pollinatörer










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar