tisdag 25 juni 2024

Sälens Botaniska trädgård

Varje gång vi går eller cyklar upp på Östfjället så passerar vi en skylt med en med orden Sälens Botaniska trädgård och varje gång tänker vi att nästa gång skall vi minsann ta oss in på den slingrande stigen till den Botaniska trädgården. Jag trodde i min enfald att det kanske var en liten odlingslott med lite växter från fjället. Men döm om min förvåning när vi kom fram, och ser detta odlingslandskap mitt på fjället. Trädgården omfattar 3000 kvm och i dags läget finns det mer än 1300 uppmärkta växter. De flesta växterna är från Sälenfjällen men även alpväxter från övriga Europa. Det som var väldigt roligt att se var att det fanns två odlingslotter med växter från Ölands Alvar, ni vet det där lite karga och torra som ändå får växterna att frodas. Där fanns otaliga växter som jag aldrig hört talas om eller vad säger ni om skogen och råttsvans. Trädgården drivs helt ideellt av Sälens Fjällbotaniska Vänner. Nu kanske det inte prunkade av blommande växter men det var så vackert i denna trädgården mitt på fjället.




















1 kommentar: